Menu

Vitale Start

Programma’s voor een vitale start en transitie van opleiding naar praktijk van studenten en beginnende verpleegkundigen

Werkpakket: Algemeen, Zelf Vitaal

In de zorgsector, die kampt met oplopende personeelstekorten bij een stijgende vraag naar zorg, kan een gezond leer- en werkklimaat bijdragen aan behoud van studenten die stagelopen en startende verpleegkundigen die net aan hun loopbaan zijn begonnen en zich oriënteren op verdere ontwikkeling. Cruciaal hierbij is de manier waarop studenten kunnen ‘landen’ in hun stage en beginnende verpleegkundigen in een leer- en werkomgeving waarin ze zich verder kunnen ontwikkelen als ze net gediplomeerd zijn.

Mede door de oplopende tekorten blijkt dit een grote uitdaging voor zowel het onderwijs als de zorgpraktijk. Studenten vallen veelvuldig uit in de laatste fase van hun opleiding of aan het begin van hun loopbaan door negatieve ervaringen tijdens praktijkstages, zoals het ontbreken van een veilige leer- en werkomgeving, psychische/emotionele steun, realistische informatie over het beroep en perspectieven voor toekomstige carrièremogelijkheden. Ook voor startende verpleegkundigen is een veilig leer- en werkklimaat cruciaal voor de grote overgang van breed opgeleide verpleegkundige naar verpleegkundige in een specifieke setting te ondersteunen, evenals het geleidelijk opbouwen van verantwoordelijkheid.

Het doel van dit project is dat opleiding en zorgpraktijk samen met studenten en startende verpleegkundigen een modulair opgebouwd Transitie-van-Opleiding-naar-Praktijk (TOP-)programma opstellen door te leren van goede praktijken, zodat studenten beter zijn voorbereid op het mentaal en fysiek uitdagende beroep van verpleegkundige en startende verpleegkundigen vitaal aan boord blijven.

Publicatie

  • Melissant, H. C., Hendriks, R. R. A., Bakker, E. J. M., Kox, J. H. A. M., Rietveld, N., Miedema, H. S., Roelofs, P. D. D. M., & Verhaegh, K. J. (2024). Interventions that support novice nurses’ transition into practice: A realist review. International journal of nursing studies, 157, 104785. Advance online publication. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2024.104785

Bron: Hogeschool Rotterdam

error: Deze afbeelding kan niet worden gedownload